Tuesday, April 20, 2010

Yang Mane 1 eh??

Erk! Aku sedang men-survey lokasi utk berbulan madu kat Krabi. Ade few resorts yg menarik, dan ade jugak yg sangat aku consider sbb recommended by seorang pengantin baru, Sabby :) tqs Sabby.

Ok kat bawah ni adelah senarai2 nye yg aku sedang men-survey (basically tmpt2 ini adelah berdasarkan link yg telah Sabby bagi kat entry dier yang INI...) :

LUAR NEGARA (Specific location : KRABI)

1) Aonang Princeville Resort



ohooh...nih gamba google ye :)

-ni la resort yg Sabby pegi utk dier nye honeymoon. Mule2 aku sendirik telah contact dgn pihak Aonang Princeville utk bertanyekan pasal pekej2 bulan madu yg diorang ade. Skejap jugak diorang replied aku berserta pekej itu. Pekej yg di-quote adalah dalam matawang Thai BHAT. Agak tergezut monkey jugak dgn nilainye...eheheh. Terus aku carik online currency converter, terkezut aku lagik skali, x sangke sangat reasonable price dier! Adoi...terus aku sms Sayang ckp nak gie hanimun kat Krabi. Ehehehe... Bukan je sekadar pekej yg sangat reasonable, tapi sbb aku bace dier nye details pasal hanimun pekej tu yg buat aku teruja gler!!! Aktiviti2 yg disediakan (yang paling aku teruja ialah gie snorkeling dekat pulau2 yg mmg superb lebih kurang 7-8 pulau camtuh!), pastu ade plak candle lite dinner, pastu ade plak BBQ, pastu ade plak...mcm2 ada lah! Ehehehe....

Then biler terbace entry Sabby setelah beliau pulang dari hanimun, ohohoh...lagila teruja!Terus aku e-mail Sabby, kenalkan diri, ucap Slamat Pengantin Baru dulu kat dia...eheheh! Pastuh baru la tanye pasal hanimun pekej yg dier dah amek. Sabby sangat2 membantu, segale2nye diceritakan skali attached dgn pekej dier skalik! Ahaks! =p

Based on Sabby punye entry INI, tgk Aonang Prince Ville ni sangat  strategik tempat dier. Byk kedai makan & yg penting halal. Yela, xkan nak makan kat resort memanjang, kompem la mahal kan. Dah la kami berdua kuat melantak!Eheheheheh!

Aku cube bace2 kat TRIPADVISOR pasal resort ni, tp x byk sgt feedback... :(

2) Railay VillageResort & Spa Krabi

picture from : krabi-hotels.com

picture from : agoda.com

~so far utk tempat ni aku masih menanti feedback dari pihak mereka. Just e-mailed them tanye adekah mereka ade menyediakan pekej hanimun utk bakal hanimuners cam saye nih. ehehehe...
 Tengok tempat nye cam menarik, cantik jugak, tapi x pasti la samada Resort ni se-strategik Aonang Prince Ville.

**ok they replied me** Tapi menurut staff yg me-reply email aku berkenaan pekej2 hanimun di tempat ini, katenye mereka xde pekej hanimun la plak. Hanye disediakan hanimun suite saje...huh! x jadik!!

3) Aonang Orchid Resort

picture from : asiarooms.com


picture from : hotelthailand.com

~resort ni cantek jugak...internally la. External nye boleh tahan. Tapi mcm x brape nampak je seaview :(
Tapi takpe...aku still mintak jugak la tengok kot ade hanimun pekej kan...

4) Sand Sea Resort

~yg nie dier lebih kepada cam bangalow resort, aku x brape kesukaan sangat ;p so xde mintak ape2 quotation le dari mereka ;p

5) Sunrise Tropical Resort

~resort ni mmg ade tulis siap2 kat websiet dier derang nye offered hanimun pekej. Xmenarik!!! Harga lebih kurang cam Aonang Prince Ville, tapiiii banyak sangat yg kurang kalau nak dibandingkan dengan Aonang PV. So aku tanak yg nih! Ahahahah! Walopon aku tengok katil dier syantek! LOL!

Done with the honeymoon destination utk luar negara. Skang list utk dalam negara in case xde rezki nak gie hanimun kat Krabi (huwaaaaaa!!Nak gie Krabi jugokk!!!)
Tapi kan bler dah tgk pekej2 kat KRABI tu rase cam dah xde hati je nak gie lam malaysia nye hanimun... :(

DALAM NEGARA (Specific Location : Pantai Timur)

1) Gemia Island

picture from : cuti.com.my

~mesti ramai yang x brape familiar sgt dengan name Pulau ni kan. Ye sebenarnye Pulau Gemia ni terletak di Terengganu!

Aku terjumpe pekej hanimun ke Pulau Gemia ni 3H2M dengan seaview punye bilik, mule2 mmg cam woahhh! Syantek nye tempat dier...tapi tula...KRABI dah menghantui akooo!!! ;p

2) Pulau Tioman

picture taken from : www.malaysianislandreview.com

~memandangkan aku pernah pegi Pulau ni & tau camne keadaan dier especially dekat Kg. Salang tu, expected expenses yg akan di-expense kan nnt, make pada awalnya mmg aku & Sayang nak gie Tioman je. Aku pon adela kenal beberape org kat sane. Tapi aku ade ckp kat sayang in terms of accomodation, utk honeymooners xbrape la kot...kalo utk backpackers ke, divers ke, rasenye xde masalah. Bukannye ape, nak gie hanimun kan...nak jugak cari tempat yg selesa, cantek, romantik...wahhh gtue! ahahaha...!

Memang x dinafikan, Tioman adelah Pulau pertama yg aku fall in love sgt2, dengan air laut yg crystal clear tu, perghhh! Mmg 1st time pegi terus rase cam heaven.... :)
Dan sbb aku gie Tioman jugaklah, aku dah x pandang dah PD ke, Morib ke, Langkawi ke, Pangkor ke...x maen ar! Ehehehehe...btol!

Aku mule mengenali Tioman ni mase aku bertugas dekat Commonwealth Tourism Centre (skang dah tukar jadik Islamic Tourism Centre). Oleh kerana big bos aku seorang Diver & suke diving, maka dier dengan suke cita nye bagi kampeni sponsor staff2 dier gie amek diving course kat Pulau Tioman. Best x boss camni??Ahahaha...mmg best! TQ so much En. Rahman :p Mase tu aku dengan 2 execs dgn 2 directors dan seorang driver company berangkat ke Tioman seminggu lepas Raya Aidilfitri x silap. Dari opis kami naek kereta ape ntah name dier (tp adik beradik Rexton arr) gerak ke Mersing, dari tengah hari dan kami selamat tiba di Mersing nak dekat Maghrib camtu...
pastu kami pon checked in dulu kat Seri Malaysia, Mersing sementare nak menaiki feri keesokkan harinye. Mase ni aku dah rase x saba gler2, excited gler2 nak gie Tioman. Smpi mase yg dinanti, kami bertolak naek feri ke Pulau Tioman keesokkan pagi dalam pukul 9 mcm tu. Perjalanan menaiki feri mengambil masa yg agak panjang. Tapi utk mengisi masa kosong & setelah kebas bontot dok kat dalam feri tu lame sangat, aku pon telah mengeluarkan diri aku dok kat luar feri tu sambil menikmati angin laut & pemandangan yang...Subhanallah! Cantek sangat...1st time aku menikmati pemandangan yang Maha indah ciptaan yang Maha Pencipta. Terus...Tioman, I'm in love! Agagagaga...dah mcm filem je.

ok2, mesti ade yg tertanye2 ape yg lame sangat nak smpi destinasi yg hendak dituju kan, ok, Tioman ni ade byk sangat Kampung. Feri akan berhenti di setiap kampung utk menurunkan @ mengambil penumpang. Kampung yang akan kami tuju tu adelah Kg.Salang, kampung yg paling hujung @ terkahir sekali kat Pulau Tioman. Haaa...utk pengetahuan semua jugak, dekat Tioman ni ade airport yg terletak dekat Kg. Tekek. Dekat Kg. Tekek ni dier dah mcm bandar, bukan je ade airport, tapi ade hospital, sekolah, klinik, balai polis, dll. Semuanye dekat situ. Kalau nak bersnorkeling ke berdiving ke kat ctue, pada aku la kan, kureng arr...

ok, beberape ketika kami pon selamat tiba ke Kampung Salang @ mmg dikenali sebagai Kg. Bebas Cukai. Woahhhh! Mmg sangat laaaaaaaaaa cantek nyee.......dapat tgk ikan dalam air...waaahhH! Rase nak terjun tawu! Tapi oleh kerana kami berkejaran mase kan nak start dah kelas diving.

Macam2 benda melucukan sepanjang kami berada kat sane. Hilangla skejap masalah besar yg tengah aku hadapi mase tu. Tapi satu je yg aku x berkenan kat Tioman ni, ade satu kwsn rumah org kampung & challet ala2 kampong kat blakang sikit dari tempat penginapan aku tu, ade lagi satu perkampungan yg aku x suke...huhuhu...biawak berkampung banyak giler2! besar gler2! kat situ...eee....aku dah la xsuke haiwan jenis reptilia ni! Mule2 aku x tau, tapi mase tu ntah camne aku tergatal ikot one of aku nye Director yg mmg suke jalan2 makan angin (padehal perot tuh mmg dah voncet pon!muehehehehe). Dier la yg bawak aku gie kat kawasan blakang tu, dari jauh aku dah nampak biawak yg bapak la besarr.....mengelejat jap aku kat situ!Meremang bulu romaku! Terus aku patah balik! Pastu nak dijadikan cerita, aku suke la lepak kat tangge chalet tmpt aku menginap tu, seaview la katekan, pastu turun je tangge dah terus smpi pantai pastu ade batu2 besar gtue...kan indah tuh!Ehehehe...aku nye roomate bgtau sebnanye bawah chalet  ktorang tu pon ade beberape ekor biawak sebenanrnye mase aku tgh lepak tu. Dier saje tanak bgtau sbb takot aku menjerit. Ngeng btol!

eh, pesal panjang sgt aku crite pasal TIOMAN nih??ahhaah...dah alang2 kan... :)

3) Pulau Kapas

erk...gamba google, lupe dah dier nye link ape :(

~sesungguhnye dah lame sgt aku mengidam nak pegi Pulau ni. Ramai dah ckp dalam byk2 pulau, kat semenanjung nih Pulau Kapas yg paling cantek...tapi smpi skang aku x nampak lagi pekej2 hanimun yg menarik dekat pulau ni, it's ok, aku akan terus meng-GOOGLE dari mase ke semase utk dibuat back up plan :)

Kalau anda2 perasaan la ye, eheheh perasan la...semua yg listed above semuanye Pulau2 kan. Ya! Mmg saye suke pulau hokeh! Kecuali Pulau Langkawi @ Pulau Pangkor...haaa! Dan PulauPinang! Eheheheh...saye suke tempat yg membuatkan saye rase tenang, sun-burned, rase nak dok kat situ je...nak buat rumah. Eheheheh....Lagi satu saye suke tempat yg sejuk jugak sebnanye...cam Genting tu, tapi Genting time siang dah x brape sejuk sgt, mlm je la kot yg sejuk. Pastuh Sayang aku bukannye suke main kat theme park tu. Nnt dier muntah. Eehehheeh...itula bakal suami saye :) I Love You sayang...regardless! <3

No comments:

Post a Comment

^wut say you^