Friday, April 23, 2010

Kursus Kawenn

Ok, pada weekend yang lepas aku & Sayang telah mendaftar kursus kahwin (yang wajib dihadiri oleh bakal2 pengantin) bertempat di Pusat Bandar Damansara. Tapi atas sebab musabab yg x dpt di-elakkan, venue telah ditukar last minute (we've been informed about the changes pagi Sabtu tu...) ke Masjid At-Taqwa, TTDI. Pada mulanya aku agak ragu2 jugak ar sbb 'bendera Nippon'ku sedang berkibar megah, mane bley masuk masjid! Aku pon tanye la kat Kak Hana (K.Hana ni adelah owner Pusat Kursus Kahwin tuh..) camne kan. Tapi K.Hana explained yg dewan kuliah tu sebelah masjid. So, tidak menjadi masalah :)

Berikut adelah jadual waktu utk kursus kahwin selama 2 hari yang telah kami hadiri :

Sabtu -

2.00 ptg : Prosedur Perkahwinan & Pembubaran (Ustaz Nasrodin Mat Daud-JAKIM)

4.00 ptg : Komunikasi (Ustaz Abdul Kadir Derani - JASA)

4.45 ptg : Break - minom ptg + solat Asar

5.00 ptg : Sambungan KOMUNIKASI

6.00 ptg : Kesihatan (Tuan Haji Sani Abu Bakar - LPPKN)


Ahad -

8.30 pagi : Hubungan Keluarga & Akidah (Ustaz Mohd Ajib Ismail - JAKIM)

10.30 pagi : Makan Pagi

11.00 pagi : Pengurusan Stress & Konflik (Ustaz Azman Mat Hassan - PDRM)

1.00 tgh hari : Solat Zohor + Makan Tengahhari

2.00 ptg : Ibadah & Akhlak (Ustaz Faizal - JAKIM)

Itule antara schedule nye. Mmg x dinafikan, penceramah2 mmg x membuatkan kami mengantuk langsung. Asek gelak aje! Ape yang menariknye K.Hana sendiri yang menyediakan makanan2 utk para peserta. Mule2 aku pon tak tau, tapi bile aku makan puding roti mase minom ptg hari Sabtu tu, aku tanye la K.Hana, 

"akak masak sendiri ke kuih ni?", 
"ha'ah, akak yg masak!", 
"sedap la kakkk!", 
"awak suke memasak x???",
"errrr...mmg suke tapi jarang dapat kesempatan nak masak...eheehhe", 
"haa...xpe2 nnt akak bagi awak resepi nye, senang je, akak buat puding ni pon skejap je, maybe sbb dah biase kot..."
"haa..btol la...akak dah biase!" eheheh...

ehehehhee...mmg sodap gilo puding roti dier buat! Ke-esokkan harinye plak, utk makan pagi K.Hana sediakan nasik goreng+telur rebus sambal+teh tarik. Sodap juger! Utk lunch K.Hana sediakan Nasi Minyak+Ayam Merah+Dalca+ape ntah lagi satu lauk tu...pon sodap juger! Ehehehehe...Bagusla K.Hana tuh! Masak sodap! Siap masakkan utk peserta lagik...

Ok, part yang paling penting kat sini yg aku nak cerita tentang kursus kahwin yang aku dah hadiri ni ialah tentang penceremah2 nye. Memang dari hari pertama lagi aku meng-expect penceramah2 yang xkan membuatkan aku & peserta2 lain MENGANTUK! Itu yang paling penting. Plus, mereka mestilah menyampaikan ape yg nak disampaikan tu biarlah 'sampai' ke peserta2. And the outcome....memang itulah yang kita carik! Yayyy! Semua penceramah2 nye memang best sangat! Pada aku mmg aku x mengantuk, org laen Wallahualam la kan.

~Jgn kompius! Jgn kompius! Ni gamba hiasan je, just nak menggambarkan bahawasenye aku & Sayang serta peserta2 lain melalui ape yg telah dilalui seperti lam gambar nih...ehehehe~
Picture Credit to : MEDIA MALAYA

Kesimpulannye KURSUS KAHWIN ni sangat bagus utk bakal2 pengantin. Walopon skrang ni byk sangat isu perceraian + bukannye semua org akan ikot & ingat ape yg mereka dah di-ceramahkan dekat kursus kahwin, pada aku ia tetap penting. Dengar cerita lepas ni module kursus kahwin akan jadi 3hari 2malam punye kursus. Fuuhhhh!! Sebbek dah pegi kursus kawen ni...ehehehe!

Nikah : Connecting Lives :)
Picture : GOOGLing


No comments:

Post a Comment

^wut say you^