Thursday, April 22, 2010

Cipon...cikpon...cifon...sipon!

Ape2 ajelah..!

Mule2 dulu aku mmg x brape amek port sangat pasal jenis kain Chiffon ni. Pastu dah lame2 tu bler aku tgk org lain pakai, pastu ditambah plak aku sendiri pegi ke salah satu gedung kain yg sangatla femes kat Malaysia nih utk sevey2 harga kain & veil, baru la aku terbokak bijik mate pasal kain jenis CHIFFON nie. Mule la aku pon gatal dok sevey harga kaen tu plak. Ehehehe...bler aku tgk harge kaen tersebut dkt gudang kaen yg pemes itew, harga nye...mak haihhh! Dah beratus2 persen melebihi bajet nih! Adoiii....nampaknye xdapek la den nak meraso pakai kaen sipon nih (sipon la plok!ehehehehe)! 

Ok pada awalnye mmg aku nak pakai lace je utk majlis akad nikah nnt. Ade jugak mmbr yg suggest soh pakai cipon, tp aku x amek port la plak mase tuh! Mmg dah ade satu kaen lace dekat kedai2 kain dekat SEMUA HOUSE, aku dah marked dah kain tu. Kaler nye very dark, beads dekat lace tu pon mmg cantek sangat! ALL BLACK kau! Kali pertama aku pegi kedai tu, mak aku ckp awal lagi nak beli, pastu minah kedai tu pon ade ckp yg kain tu limited. Aku pon x amek port jugak la mase tu. Then xpelaa...pergi kali ke-2 ngan Sayang, kate limited edition, tp pehal kaen tu dok ade lagi kat ctue??? So, x pelaa...Sayang pon ckp, xpe2 nnt lagi skali kter dtg kter beli arh...mesti kaen tu ade lagi, saje je dier kate limited edition sbb nak soh kter beli skang. Aku pon mcm...ye tak ye jugak kan. Tu mengayat nak soh beli skang je tuh.

Nak dijadikan cerita, hari Isnin haritu, aku saje amek cuti sbb nak pegi JAWI nak amek borang pendaftaran perkahwinan. Bler aku gie jalan2 dekat SEMUA HOUSE sekali lagi dgn kazen ku, cik YASMIN a.k.a MINT, dengan secara otometiknye aku dan Mint dengan se-menonongnye menuju ke MAYA SILK yg berada di tingkat 1 SEMUA HOUSE tu. Walopon dlm hati hanye berniat nak SEVEY SAJE kain cipon kat ctue (sbb ade sorang mmbr suggest kat ctue sipon dier murah), tapi ntah camne aku teringat kat tudung satu minah tu yg aku jumpe mase tgh kursus kawen, rasenye kaler tudung tu kaler CHAMPAGNE kot...tapi ade cam PINK plak aku nengok...ntah ar...kompius! Ingat nak cari warna kain cam tudung minas itu. Tapi non-ado la plak. Tapi dgn tiba2, aku terpandang satu kain ni, tanah nye PUTIH tapi beads nye PINKY, aku pon cam dah t'goda kan, soh la kakak kedai tuh bawak keluar jap kaen tu padan kan dengan lining BABY PINK. Memang aku suke gler lah kombinasi kaler itu!!! Mint pon sangat bersetuju dgn kain itu. Then tanye akak tuh brape hargenye utk satu set CHIFFON, LINING & Baju Melayu, akak tu ckp la harge dier sekian sekian. Murah! Jauh lagi murah dari gedung pemes itu, tapi still mcm dah lari dari bajet yg nak di-spent kan utk kaen LACE yg kat kedai lagi satu tuh. Akak tu ckp kalau nak bley letak deposit dulu, aku pon dengan bersungguh2nye ckp dgn akak tuh yg aku akan dtg balik ptg karang sblm kedia tutup. Mint dah tanye aku, "Btol ke nak dtg beli ptg karang??". "Biasela...ayat manis dulu..." jahat kan?! Ehehehe...btol la, nak ayat manis je, tapi pikir2 balik buatnye aku jadik beli kain tu, pastuh dtg balik di hari2 yg lain setelah memungkiri janji nak dtg ptg itu jugak utk beli, kan rase cam x best kan...Tapi aku pk kalau aku letak deposit pon nnt buatnye mak aku x agreed, kan m'bazir dah duit!!Hadehhh....camne nih??? Xpelah, aku pon keluar dari kedai itu disertai dgn janji2 manis yg aku dah taburi kepada kakak tadi, pastu pergi plak kat kedai yg mmg asalnye aku nak beli kain kat ctue...Hah!!!!! Kain tuh dah xdeeeee!!! Halamakkkk!!! Kain DARK PURPLE tuh dah xde wehh!! Camne nih??? Otak aku ni berpikir dgn sangat ligat mase tuh nak carik alternative... kalau la mak aku x setuju nak beli kain sipon tadik, kaen mane la yg aku nak pilih plak??? Adoi laa...xpe2, kool dulu. 

Utk meng-kool kan diri, aku pon ajak la Mint gie naek tingkat U5 utk sevey barang2 plak kat SAYANG YOU...kedai peralatan2 / perkakasan2 kawen tuh...! Sambil sevey bley pk2 kan...dalam mase yg same aku x abes2 tanye Mint ape pendapat dier (walopon bukan dier yg nak kawen...ehehehhe!!)  pasal kaen tu. Mint pon dengan x abes2 nye menyatakan bahawa kaen itu paling cantek! Yess...mmg cantek, tapi kalu Mak Yah kesayangan kamu itu tidak setuju, maka tidak cantek lah dia!!Huwaaaaaa!! 

Bila ktorang dah boring jln2 kat SAYANG YOU tuh, aku pon tber2 cam gatal sangat mulut ajak Mint lagi skali turun dekat tmpt kaen2 tu. Tapi kali ni kami tidak terus menuju ke MAYA SILK, tapi gi jalan2 kedai kaen laen dulu...sevey lagi kaen2 nye harga dan kaler2 yg menarik yg bley aku pakai. Kedai laen mmg la ade sipon tu, murah tapi xde kaler yg aku nak + kedai laen x brape byk pilihan utk kain jenis cipon nih. Kedai2 lain itu pon ade men-suggest-kan utk mencarik kain jenis sipon itu dekat MAYA SILK. Setelah puas mencari fabrik + warna + harga yang dikehendaki, maka....aku dan Mint dgn se-gamble nye terus menuju ke MAYA SILK utk m'bayau deposit. Berani siot....! Blom tau approve ke x utk bajet kaen cenggitu. So, sebelum aku memberanikan diri utk bayau deposit, aku kene m'beranikan diri dulu utk memintak approval dari mak aku. Ehehehe..."Mummy, kalo kaen RMXXX approve x??", dalam debaran mak aku membalas, "K la," yeahhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! Terus aku ckp kat akak tu bungkus terus kaen itu kakkk!!! Rase cam nak menjerit keriangan je mase tuh, tp aku selalu menerapkan dalam diri aku dalam ape2 pon jgn terlalu excited, nnt lain plak jadi...huhuhu! Mintak simpang!!!

So, hari  itu aku pulang ke rumah dgn hati yg sangat lega + riang + excited + mcm2 lagi :)

Kainnye??? Oleh kerana aku baru bayau deposit je, so aku x dpt nak bawak balik kain tu. InsyaAllah hari Sabtu ni (owhhh! X saba nak hari Sabtu!!!) aku akan gie menjelaskan balance nye dan boley membawa kaen itu balik ke rumah!! Yayyyy!!! Gamba kaen...akan di-update nnt :)

**bler dah plan nak pakai kaler PINK ni, teringat kat Sabby punye veil yang panjang + yang cantek + yang PINKY itu... santek! Mcm rase nak sewa je kat Sab :)

~huhuhu...suke ngan veil nih especially dgn kepanjangan nyee!~

~suke sangat dgn beads nye~





picture taken from HERE
credit to : SABBY Daniel Zain

No comments:

Post a Comment

^wut say you^